Hogyan is kezdjünk stuntolni?
Szabó Ákos 2006.03.05. 22:19
Köszönet Szabó Ákosnak a cikkért
A közel négy éves sztrítfájter gyakorlatomból merítve próbálok egy-két jó tanáccsal szolgálni nektek. Sok mindent voltam kénytelen saját tapasztalatom alapján megtanulni, remélem nektek így könnyebb lesz!
Kezdjük az elején!
- Ahhoz hogy valaki ilyesmire adja a fejét, nem árt, ha van pár év motoros gyakorlata és a jelenlegi motorjával is már jól összebarátkozott.
- A trükkök eleinte nem játékot és szórakozást jelentenek, vegyük komolyan, amit csinálunk.
- Soha ne rajoskodásból virtusból próbálj valamit megcsinálni!
Helyszín:
- keress egy helyet, ahol senkit nem zavarsz /rendorök, lakók, forgalom/ és téged sem zavarnak. /nem lesz egyszeru megtalálni/
Ruházat:
- Az életedet mentheti meg!!!!!!!
- Amit én mindig felveszek 40fok melegben is: Protektoros csizma,
protektoros ruha, gerincvédo, sisak, kesztyu.
Motor:
- Egy motor sem haragszik, meg ha 5-6 deci olajjal többet öntenek bele, és egykerekezés közben is nagyobb az esély az olajnyomás fenntartására!
- Az sem baj, ha van fék a motoron és nem csak elso!
- Gumi is legyen strapabíró sok hasznos futófelülettel.
- A legjobb megoldás egy átépített SF. Motor: olajozás, felesleges törékeny idomok tükrök indexek eltávolítása, a kis kényelmetlen kormány helyett enduro kormány, bukócso.
- Mindig fent áll az esélye egy méretes zakónak. Nem árt, ha az embernek van egy ismerose, akivel elore megbeszéli az esetleges sérült gép hazaszállítását. /soha ne kelljen!!/
Ember:
- Jelentosen csökkenti a balesetveszélyt és gyorsítja a tanulást, ha az ember kipihent, egészséges, nyugodt és a feladatra tud koncentrálni!
- Mindig szükség van egy segítore is! Kívülrol látja, hogy mit csinálsz, segít szerelni, összeszedi törött motordarabokat / jó ez rossz vicc volt/, kávét hoz stb.
Az egykerekezés:
/talán ezzel kezdodött minden /
Aki már motorozott pár kilométert egy 100 paci körüli géppel, bizonyára tapasztalt olyat /ha csak nem a benzinspórolás a mániája/ hogy ha az ember hirtelen tövig csavarja a gázt a moci eleje elemelkedik a földtol. Ezt kéne valahogy megorizni hosszabbtávon is. Erre két lehetoség van:
- A motor erejétol függoen /áttétellel javítható / 1-2 fokozatban kb. 5000-es fordulat környékén /ez is motorfüggo / gyors gázelvétel és rögtön gázadás. Az elvételnél összenyomódott elso teló a gázadásra kirugózik ez összeadódva a moci erejével, elemeli a kereket. Ajánlatos óvatosnak lenni foleg az Eros gépeknél ebbol is könnyen hanyatt lehet, esni! A dolog közben a motor folyamatosan gyorsul 900-as, 1000-es gépeknél a 2. Fokozat vége 120-170 is lehet!!! Gyengébb gépeknél nem mindig vezet kello eredményre.
- A másik módszernél, közepes fordulatszámnál belecsúsztatunk, belehúzunk a kuplungba. Itt a behúzott kuplungnál megnövekedo fordulatszám és teljesítmény szabadul fel a kar gyors kiengedése közben. Ez is óvatosságra int izmosabb gépeknél, nehogy túl sok pacit engedjünk egyszerre szanaszét! Ezzel a módszerrel gyengébb gépek is egykerékre kényszeríthetoek. /Sámson ETZ, STB./
- Gyakorlás közben haladjunk fokozatosan! Elsore már az is elég, ha csak egy pillanatra elkönnyül a motor eleje, aztán néhány próbálkozás után már a gumi is elhagyja az utat, majd szép lassan próbálkozásról próbálkozásra feljebb kerül.
- Ha véletlenül kicsit hirtelenre és túl gyorsra sikerül az attrakció kis magasságig a gázelvétel segít, ha már karcol a motor hátulja az úton és esetleg még lábközelben a hátsó fék, akkor nem árthat a használata. Mindkét reakciónál a motor eleje iszonyatos erovel csapódik a földhöz és erre számítanunk kel! Lásd: Potzner Feri 2001 tavaszi csuklótörése. A hanyatt esés viszont tragikus is lehet!
Egykerék variációk:
Ha már az ember tud hosszabb távokat is megtenni egykeréken elkezdheti kicsit variálni a dolgot.
Váltsunk sebességet!
Erre két megoldás létezik: Vagy kuplung nélkül betéped a váltót a következo fokozatba kis gázvisszengedés mellett, vagy az elsokerék emelkedési fázisában de már jó messze az úttól irgalmatlan sebességgel behúzzuk a kuplungot és váltunk majd kuplung ki de már közben húzzuk is /ésszel/ a gázt. ha lassúak vagyunk a motor lecsapja az elejét és felmerül a gondolat: nem kéne visszamenni a rutinpályára és megtanulni váltani? :))
Felállhatunk a hátsó lábtartóra.
Nem túl nehéz és a motort is kevésbé rongálja mintha a helyünkön ülnénk. Kettesben vagy gyengébb motoroknál egyesben kinyújtjuk lábainkat és hátralépünk mindkettovel a hátsó lábtartókra. Innen szinte minden úgy muködik mint egy sima egykeréknél csak hátul van a súlyunk könnyebben emelkedik az eleje és a hátsó kerék is nehezebben pörög ki. Ha közben kinyújtod a hátra az egyik lábad Flamingónak hívják és igen látványos. Ha a hátsó kapaszkodóra vagy ülésre állunk még jobban elkönnyítjük a motor elejét de magas pozíciótól instabillá is válik. Vigyázat a életmento hátsófék messze van így könnyen hanyatteshetünk.
Kitámsztóban állva
Ha már a házi barkácsolás vagy egy zsák lóvéért sikerül a motorra kitámasztót beszerezni, akár bele is állhatunk. A bal lábat hátra és belelépünk jobb láb a lábtartón és a féken! Ha túl magasra húzzuk vagy kóvályog egykerék közben a hátsó fékkel segíthetünk. Ha már szabályozni tudjuk a magasságot felhúzhatjuk holtpontig. Itt a végtelenségig egykerekezhetünk de ez rengeteg gyakorlást igényel!
Felülhetünk a tankra.
Egy határozott mozdulattal felcsusszanunk a tankra és már téphetjük is a gázt. Ez nehezíti a motor dolgát és a pénztárcánknak sem tesz jót /kuplung lánc stb/
Kormányon ülés. VIGYÁZAT ÉLETVESZÉLY!
Ha már simán nyomjuk a tankon ülve megpróbálhatunk felmászni a kormányra. Eloször a kormány egyik felét engedjük el és tesszük fel a lábunk motortól függoen vagy a kormány fölé vagy a fejidomra majd a másik oldalon. Ajánlatos a kuplung oldalon kezdeni és a gáz oldalnál elotte behúzni a kuplungot mert ha meglököd a gázkart árokba ugrathatsz mint Feri barátom 2000-ben Csongrádi verseny elott:) Ezt gyakoroljuk többször hogy biztonságban érezd magad. Az egykerekezésnél itt is a fokozatosság a lényeg! Ne húzzuk túl magasra mert ebbol lehet a legnagyobbat esni! /Lásd 2002 1. kunmadaras by Szabb/ :))
Egykéz
Ha egy gyakorlat már rutinból megy megpróbálhatjuk elengedni a az egyik kézzel a kormányt eloször csak pillanatokra /én a balt ajánlom/ késobb majd integethetünk a haveroknak:))
Az elsõ-egykerekezés:
/ stoppie, front wheelie, nose wheelie/
Két megoldásban létezik:
- Stoppie: itt a motor hirtelen megáll egy helyben úgy, hogy a hátsó kerék a levegõbe emelkedik.
- Front wheele, nose wheelle: ennél a hátsókerék már menet közben elemelkedik a földtõl és a motor az elsõ kerekén gurul.
Elengedhetetlen kellékei a jól tapadó gumi / puha keverék vagy slick /, a jó minõségû tiszta és nem túl hideg útburkolat, valamint a hatásos jól adagolható esõfék / szinterbetét, fémfékcsõ.
Stoppie:
Kis sebességnél vagy lassítás közben a motor megállása elõtt nem sokkal hirtelen növeljük a fékerõt az elsõkerék megáll és a lendület a levegõbe emeli a gép hátsó részét. Nem ideális körülmények között a kerék megcsúszik, és ha nem engedjük el a féket idõben még szépen pofára is eshetünk. Nehéz motoroknál, hidegben, vagy csúszós burkolaton segíthet a hátsó rugóstag testsúllyal való összenyomása és a kirugózáskori lendület felhasználása a hátsókerék felemeléséhez.
Ennél a trükknél is ajánlott a fokozatosság! Csúnya sérülések begyûjtése és az anyagi kár elkerülése érdekében! Nem szép látvány az elsõkeréken átboruló motoros. Elõször csak kicsit ugrassuk el a kereket az aszfalttól, aztán mehet feljebb és feljebb. Vigyázat van egy felsõ határ is!
Nose wheelie vagy front wheelie:
Gyakorlott Stoppie-zók megpróbálkozhatnak nagyobb sebességrõl ugyanazon mozdulattal, mint a stoppie-nál, és mikor a már a levegõben van a hátsókerék, csökkentjük a fékerõt, addig hogy az elsõkerék elkezdjen gurulni. A hátsó magasságát gurulás közben a fékkel szabályozhatjuk. A veszélyek ugyan azok, mint az elõzõekben megcsúszás és átborulás, csak itt a sebességgel arányosan nõnek!
Gumifüst, Mad Max, karikarajzolás:
A leghatékonyabb módja a hátsó gumi gyors leamortizálásának.
Ajánlatos valami jó kemény hátsó gumit választani a gyakorláshoz.
A vízhûtéses motorok a menetszél hiányában melegedhetnek, nem ár odafigyelni a hõfokra és ventilátor mûködésére.
Elsõ lehetõség:
Az egyszerû gumiégetést, gumifüstölést álló helyben végezzük. Lábak a földön, behúzzuk az elsõ féket egyesbe rakjuk a gépet kövérgáz és a fék kiengedése nélkül egy határozott mozdulattal kiengedjük a kuplungot.
Erre három reakció lehetséges:
A motor lefullad: ehhez a mutatványhoz túl gyenge:(
Az elsõ kerék állva elcsúszik: próbáljuk meg lenyomni a motor elejét, támasszuk neki valaminek az elsõ kereket vagy válasszunk jobban tapadó elsõ gumit.
A hátsó kerék pörögni kezd de a motor áll egyhelyben: a gumi teljes elkopásáig élvezhetjük az isteni égett gumiszagot.
Második lehetõség:
Az elsõ pontban teljesítettek után /ha már füstöl a kerék / lassú oldalazó mozgással, topogással a motort forgásra kényszerítjük az elsõ kerék körül. Ha a gumi bírja és mi sem dõlünk ki az egyensúlyunkból elõbb utóbb teljesen körbefordulunk. Ezután szálljunk le a motorról, tegyük le sztenderre és örvendjünk az elsõ sikeres Mad Max körünknek :) Ilyet készíthetünk még a motor mellett állva a gépet magunk felé bedöntve és oldalirányba tolva, valamint a motorral szemben állva és a kormánnyal elforgatva /ez a bikasétáltatás. Vigyázat itt minden fordítva mûködik! / is.
A harmadik lehetõség:
Ez már kötelezõ SF. elem. A kerék elpörgését lassú haladás közben is elõ lehet idézni.
Állva elõre dõlünk a motoron, egyszerre húzzuk a gázt, a féket és engedjük a kuplungot, és ha jó az összhang már füstöl is a kerék. A fékerõvel szabályozhatjuk a sebességet a gázzal a füstölés és a gumikopás mértékét. A motort testsúlyáthelyezéssel és kormányzással irányíthatjuk. Hogy a dolog ne legyen ilyen egyszerû ezt versenyen körbe körben, kell produkálni 10 másodpercig lábletétel nélkül egy adott pont körül a gumiforgalmazók nagy örömére.
Tankon vagy ülésen állás: / Feri barátom mondaná a 600-as tankjára és stabilitására utalva: Tankon Para /
A tank alakjára és a motoros épségére is igen veszélyes.
Lehetõleg hosszú és széles úton próbálgassuk, ott, ahol az út szélén nincsenek nehezítõ akadályok /Pl. villanyoszlop, árok / a gyakorlat vagy üresben vagy, feltekert alapjárattal kb. 50-60 km/h sebességnél végrehajtható. Elsõ lépésben az egyik majd a másik lábbal lépjünk fel a tankra, ülésre és csak guggolva próbáljuk elengedni minél hosszabb idõre a kormányt és irányítani, korrigálni a motort. Mikor ehhez már hozzászoktunk egy határozott nem túl gyors mozdulattal felegyenesedünk. Ha nem sikerül elsõre nyugodtan guggoljunk, vissza fogjuk meg a kormányt és próbálkozzunk újra. Ha már megy a dolog, a megfelelõ helyre jutást megpróbálhatjuk egyszerre mindkét lábbal is egy határozott ugrással.
Hátrafelé motorozás:
Két megoldásban lehet végrehajtani:
- Állóhelybõl indulva
- Menet közben megfordulva
Nekem csak a menetközben megfordulós fajta sikerült eddig.
Az elindulással még nem sikerült zöldágra vergõdni:(
A gyakorlathoz válasszunk egy igen hosszú jó széles és sík utat. Az alapjáratot úgy kell beállítani, hogy 3. vagy 4. fokozatban 40-50 km/h-val vigye a motort. Elõször csak tegyük a lábainkat egy oldalra és így üljünk a tankra, szokjuk az érzést és tanuljuk meg irányítani a motort. A következõ lépésben próbáljunk meg hátranézni / na ez lesz a para /. Ha már érezzük a fílinget elõre nézve, tegyük át a lábunkat úgy, hogy a testünk már fordítva legyen a motoron, majd lassan nézzünk hátra és késsz.
Van egy komoly buktató is a dologban / én olyat pereceltem miatta, hogy ihaj:) /.
A leállító gomb a kormánykapcsolón. A nagy forgolódásban könnyen rátámaszkodhatunk és félig hátrafelé fordulva nehéz összekombinálni a motorféket, a billegést és a gomb visszakapcsolását.
Forgás elengedett kézzel:
Kis helyigényû nem "túl veszélyes"' gyakorlat.
Az ember feltekeri az alapjáratot, addig hogy a motor egyesben 15-20-al guruljon.
Menet közben szép lassan befordítjuk a kormányt, bedöntjük a motort, és közben hátsó fékkel lassítunk.
Minél kisseb körre törekedjünk, elõbb utóbb elérjük azt, hogy a kormány már befordult az ütközõig. Innen már fogni sem kell, csak egyensúlyozni és nyomni a féket, és már forog, forog és forog az ember. Hû de elszédültem vazze!!
|